Mit tehetünk napfényhiány esetén? – 5 hasznos módszer napfényszegény hónapokra

mit-tehetunk-napfenyhiany-eseten

 

Különféle tudományos kutatások alapján egyre többet tudunk meg arról, milyen hasznos számunkra, ha sokat vagyunk napfény hatásának kitéve. A napfény áldásos hatásait primitív őseink maximálisan kihasználták. Az emberi faj fejlődése során viszont egyre távolabb kerültünk a naptól, sokunkat sajnos alig ér napfény. Hőszabályzott belső terekben élünk és dolgozunk, az erős napsugárzás ellen pedig a testfelület nagy részét befedő ruházattal és naptejjel védekezünk. A káros sugarak elleni védekezés fontos, de a napsugarak testünkre és lelkünkre gyakorolt számos jótékony hatásáról sem szabad megfeledkeznünk.

A Journal of Internal Medicine folyóirat egyik tanulmánya egy 30.000 svéd nő bevonásával készült kutatásról számolt be, melynek során a nők halálozási kockázatát vizsgálták egy 20 éves időperiódus alatt. A kutatók megállapították, hogy a halálozási kockázat kétszeresére növekedett azon nők esetén, akik kerülték a napot, azokhoz képest, akiket a legtöbb napsütés érte. Az eredményeket befolyásolta a kapott dózis, ami azt jelenti, hogy minél több napfényhez jutott egy résztvevő rendszeres időközönként, annál alacsonyabb volt a halálozás kockázata a két évtizedes vizsgálati időszak során.

A napsütés kedvező élettani hatása még azután is szignifikáns maradt, hogy a tanulmány szerzői figyelembe vették a jövedelemre, az elhízásra, a dohányzásra és a testmozgásra vonatkozó adatokat. E tanulmány szerint, ha teljesen elkerüljük a napfényt, az olyannyira megnövelheti a korai halálozás kockázatát, mintha naponta elszívnánk egy csomag cigarettát.¹

Egy másik nemrégiben készült kutatás néhány eredménye arra mutat, hogy a napfényben is jelen lévő vörös és a közeli infravörös fény miatt lehetnek igazak azok a feltevések, melyek szerint a napfénynek való kitettség jobb egészségi állapothoz vezet. A test vörös és közeli infravörös fénnyel történő besugárzása, amit általában fotobiomodulációnak (PBM) neveznek, már korábban nyilvánvalóvá tette, hogy ezek a sugarak hasznosak lehetnek a krónikus betegségek kezelése során. 2

 

Bár több kutatásra van szükség ebben a témában, a napfénynek való kitettség ismert előnyei a következők:

  • Jobb alvás — A szemünknek fényre van szüksége a test biológiai órájának működéséhez. Úgy tűnik, hogy a kora reggeli napfény segít abban, hogy jobban aludjunk éjszaka. Az éjszakai sötétebb megvilágítás arra készteti az agyat, hogy melatonint termeljen. Ez a hormon felelős az alvásért.
  • Jobb kedélyállapot — Úgy vélik, hogy a napfénynek való kitettség növeli a szerotonin nevű hormon felszabadulását az agyban. A szerotonin hangulatjavító és abban segít, hogy nyugodtnak érezzük magunkat, és javítja a koncentrációt is.
  • Erősebb csontok — A napfény segítségével a szervezet D-vitamint állít elő, ami fontos szerepet játszik a csontok egészségének megőrzésében, továbbá csökkenti a csontbetegségek, például a csontritkulás kialakulásának kockázatát.
  • Erősebb immunrendszer — A kutatók szerint úgy tűnik, hogy a napfény hatására szervezetünkben aktiválódnak immunrendszerünk fontos elemei, a T-sejtek: a napfény hatására ezek gyorsabban jutnak el a szervezet bármely pontjára. Ezek az aktivizált T-sejtek pedig jobban végzik dolgukat a fertőzések és a rák elleni küzdelemben.
  • Fogyás — A reggeli napfény úgy tűnik, segít kordában tartani a súlyunkat. Ahhoz, hogy változást érjünk el, 20—30 perc napfényre van szükségünk reggel 8 és dél között, de minél előbb jutunk napfényhez, annál jelentősebb a változás. A tudósok úgy vélik, hogy a nap sugarainak hatására zsugorodhatnak a zsírsejtek a bőrfelszín alatt.
  • A belek egészsége — Kanadai kutatók megállapították, hogy az alacsony D-vitamin-szinttel rendelkező kutatási résztvevők mikrobiomja is szegényesebb volt, ami gyulladásos bélbetegségekhez vezethet. Amikor a résztvevők heti háromszor egy keskeny sávtartományú UVB-sugárzást kaptak, javult a belükben lévő baktériumok összetétele, bélflórájuk változatosabbá vált. 3

 

Mit tehetünk napfény hiányában? – 5 hasznos módszer napfényszegény hónapokra

1. D-vitamin

A D-vitamin egy zsírban oldódó vitamin, bizonyos élelmiszerek természetes összetevője, de kaphatunk D-vitaminnal dúsított élelmiszereket, és táplálék-kiegészítőként is vásárolhatunk D-vitamint. Az étrend hasznos D-vitamin-forrás lehet, viszont, ha naponta körülbelül 10 percet a napon tudunk tartózkodni, az már egy egészséges D-vitamin szintet biztosít. A nyári hónapok kivételével azonban sokunk szervezete nem jut megfelelő mennyiségű D-vitaminhoz. Ha Ön is azok közé tartozik, akik keveset tudnak napon tartózkodni, kérje meg orvosát D-vitamin szintjének megmérésére, és ha az alacsony, beszéljék meg, milyen recept nélkül kapható étrend-kiegészítőt lenne érdemes szednie. Az Önnek legmegfelelőbb étrend-kiegészítő kiválasztásában leginkább orvosa tud segíteni. A D-vitamin, mindegy, hogy napfény segítségével jött létre vagy étrend-kiegészítő formájában került a szervezetbe, létfontosságú a csontok egészségének megőrzésében. Emellett tudományosan bizonyított tény, hogy csökkenti a szívbetegség, a depresszió, a rák, a sclerosis multiplex és a cukorbetegség kockázatát is.

2. Kálcium

Mivel a napfény hatására szervezetünk megtermeli az erős csontozathoz szükséges D-vitamint, hasznos lehet, ha megkérdezi orvosát valamilyen kalcium-tartalmú étrendkiegészítő fogyasztásáról, különösen, ha az Ön esetében magasabb a csontritkulás kialakulásának kockázata. A megfelelő táplálék-kiegészítés, egészséges táplálkozással és rendszeres, súlyterhelést is magában foglaló testmozgással kombinálva, segíthet csökkenteni ezeket a kockázatokat, és legalább a téli hónapokban megoldást jelenthet a napsütés hiányára.

3. Kék fény-terhelés csökkentése

A téli hónapokban, amikor több időt töltünk odabent, jobban ki vagyunk téve az alacsonyabb hullámhosszú kék fénynek, melyet az energia-takarékos lámpák, valamint a telefon, a TV, a laptop és a tablet képernyői bocsátanak ki. Az ilyen eszközöknek való kitettség, különösen napnyugta után, befolyásolhatja a szervezet cirkadián ritmusát és az alvási ciklust. A Harvard kutatói és munkatársai kísérletben hasonlították össze egy 6,5 órás kék fénynek való kitettség hatásait a hasonló fényerejű zöld fénynek való kitettség hatásaival. A kék fény körülbelül kétszer olyan hosszú ideig gátolta a melatonin termelést, mint a zöld fény, a cirkadián ritmust pedig kétszer annyi idővel tolta el. (3 órával, a zöld fény 1,5 órájával szemben). A kutatók arra a következtetésre jutottak, ha a résztvevők kék fényt szűrő szemüveget viselnek, az csökkentheti az expozíció hatását.5 De az is sokat segít, ha legalább egy órával lefekvés előtt kikapcsoljuk a kék fényt kibocsátó készülékeket és melegebb fényű fényforrásokat használunk, például gyertyákat gyújtunk – ez szintén csökkentheti a kék fény alvási ciklusunkra gyakorolt hatását.

4. Fényterápia

enyterapia-sunlighten-infraszaunával

 

Sokan tapasztalják, hogy a téli hónapok kihatnak a hangulatukra, ez az úgynevezett szezonális hangulatzavar (seasonal affective disorder/ SAD). A hangulat szabályzásához a napfény, valamint a melatonin és a szerotonin hormonok kényes egyensúlyának fenntartására van szükség. Ha a téli hónapokban romlik a hangulata, hasznos lehet táplálék-kiegészítőket és/vagy szükség esetén vényköteles antidepresszánsokat szedni, de egy fényterápia is sokat javíthat az állapotán.

A Mayo Klinika szerint a fényterápia során a beteg egy fényterápiás eszköz közelében ül vagy dolgozik. Az eszköz a kültéri, természetes fényt imitáló világos fényt bocsát ki. Úgy vélik, hogy a fény hatására a hangulatra és az alvásra kedvezően ható kémiai anyagok szabadulnak fel az agyban, enyhítve ezzel a szezonális depresszió tüneteit. Egy fényterápiás eszköz hasznos segítség lehet más típusú depresszió, alvászavarok és egyéb betegségek esetén is. A fényterápiát más néven intenzív-fény terápiának vagy fototerápiának is nevezik.6

5. Infraszauna használata

A nap infravörös fényt bocsát ki, és amikor a testünket infravörös fény hatásának tesszük ki, akkor az számos kedvező egészségügyi hatást biztosít számunkra. Az infravörös fény az elektromágneses spektrum része, melynek három hullámhossz-tartományát különböztetjük meg: a közeli, a közepes és a távoli infravörös sugárzást.

A közeli infravörös hullámok a rövidebb frekvenciatartományába tartoznak, és behatolnak a bőr epidermisz rétegébe. Így a közeli infravörös sugárzás a sejtek szintjén is ki tudja fejteni kedvező hatását, serkenti a szövetek növekedését, gyorsítja az izmok regenerációját és erősíti az immunrendszert.

A távoli infravörös terápia közvetlenül melegíti fel a testet, és ahelyett, hogy egyszerűen csak a levegőt melegítené fel, megemeli a test belső hőmérsékletét, így mély, méregtelenítő hatású verejtékezés történik a sejtek szintjén, ahol a legtöbb káros méreganyag rakódott le. A verejtékkel távoznak a méreganyagok, a test megtisztul és a bőr megfiatalodik. A távoli infravörös fény segítségével csökken a vérnyomás, eredményesebb a fogyás, valamint számos más területen is igen jótékony egészségünkre nézve.

A nyári hónapokban könnyen megizzadunk a napon, ezáltal ki tudjuk izzadni a szervezetünkben lerakódott káros méreganyagokat, a téli hónapokban viszont erre sajnos kevés az esélyünk. Szerencsére, Sunlighten szaunák által előállított infravörös hő előnye, hogy 38-74 C fokon, egy kényelmesebb, kellemesebb üzemi hőmérsékleten is hatékony, és támogatja a szervezetet a méregtelenítésben.

Ezen túlmenően, a közel infravörös fény valójában a korábban említett fotobiomoduláció egy formája, mely előzetes kutatások szerint hasznosnak bizonyulhat a krónikus betegségek kezelése során. A Sunlighten a fénysugárzásnak azt a sajátos spektrumát használja, ami a természetes, foto-biokémiai reakciók beindításához szükséges. Ez feltölti a sejt mitokondriumait és serkenti a sejtek megújulását.7 Ahhoz, hogy a fény a lehető legjobban behatoljon a szervezetbe, a Sunlighten a NASA kutatásait felhasználva egy egyedülálló szabadalmaztatott LED tömböt fejlesztett ki, amely minimális változékonysággal képes a közeli infravörös fényt egy bizonyos hullámhossz-tartományban előállítani, gyakorlatilag kimutathatatlan mennyiségű hő és fény előállításával.

Az infraszaunázásnak olyan egyéb jótékony hatásai is lehetnek, mint amilyenek a napozásnak is vannak, ilyenek például többek között a relaxáció, a stresszcsökkentés és a jobb alvás.

Mielőtt bármilyen étrend-kiegészítőt szedne vagy életmódváltásba fogna, mindenképpen beszéljen orvosával, hogy együtt alakítsák ki az Ön körülményeinek leginkább megfelelő cselekvési tervet.

 Ismerje meg infraszauna-kínálatunkat!

Felhasznált irodalom

  1. Lindqvist, E. Epstein,  M. Landin‐Olsson, C. Ingvar,  K. Nielsen,  M. Stenbeck,  H. Olsson. Avoidance of sun exposure is a risk factor for all‐cause mortality: results from the Melanoma in Southern Sweden cohort. Journal of Internal Medicine. First published: 04 April 2014.
  2. Heiskanena V., Pfiffner M.,Partonen T. Sunlight and health: shifting the focus from vitamin D3 to photobiomodulation by red and near-infrared light. https://doi.org/10.1016/j.arr.2020.101089.
  3. Shah T. Vitamin D and How it Supports a Healthy Gut Microbiome. Accessed 10/21/20: https://www.symprove.com/blogs/community/vitamin-d-and-how-it-supports-a-healthy-gut-microbiome.
  4. Holick MF. Sunlight and vitamin D for bone health and prevention of autoimmune diseases, cancers, and cardiovascular disease. The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 80, Issue 6, December 2004, Pages 1678S–1688S, https://doi.org/10.1093/ajcn/80.6.1678S.
  5. Blue light has a dark side. Harvard Health Letter. Accessed 10/21/20:  https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/blue-light-has-a-dark-side.
  6. Light therapy. Mayo Clinic website.  Accessed 10/21/20:  https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/light-therapy/about/pac-20384604.
  7. Daniel Barolet, M. (2008). Light-Emitting Diodes (LEDs) in Dermatology. Seminars in Cutaneous Medicine and Surgery, 228.
Peller Kálmán

Peller Kálmán

"Peller Kálmán vagyok, az amerikai Sunlighten cég magyarországi képviseletének ügyvezetője. 2004 óta foglalkozom infraszaunák értékesítésével.
Az elmúlt 15 évben családi vállalkozásunk 18 európai országban értékesítette a gyártó kiváló minőségű fekvő, valamint fakabinos szaunáit."

Elnézést, hogy zavarunk, de a GDPR miatt ez sajnos kötelező…

Sütibeállításokkal kapcsolatos információk!

Az infraszauna.hu oldalunk sütiket használ a weboldal működtetése, használatának megkönnyítése, a weboldalon végzett tevékenység nyomon követése és releváns ajánlatok megjelenítése érdekében.

Kérjük, engedélyezd a Számodra megfelelő sütibeállításokat!